Интериорът – седем тенденции, които да следим през 2018-та

Интериорът – седем тенденции, които да следим през 2018-та

Лидия Манолова е редактор, журналист и блогър. Пише за архитектура, дизайн, интериори и лайфстайл. В статиите си анализира тенденциите в интериорния дизайн и следи отблизо работата на дизайнери, архитекти, занаятчии и брандове в България и по света.Публикува в сп. Bravacasa, Léuropeo, Amica, Uniqie Estate Life, EVA, както и на https://www.lidiamanolova.com



Основни тенденции в интериорния дизайн през 2018


Как ще изглежда домът ни през 2018-та? Кои са основните тенденции в интериорния дизайн и трябва ли да ги следваме? С поглед към последните световни изложения за мебели и декорация и към домовете, публикувани в най-добрите списания, спокойно можем да приемем едно и да отхвърлим друго.

Концепцията за тенденциите в интериора е колкото привлекателна, толкова и сложна, особено в контекста на това как да обзаведем и декорираме дома си. Във времето на бързо отминаващи модни течения, цветовете, формите и стиловете се променят с шеметна скорост, подпомагани от бързия процес на производство и онлайн пазаруването. За всеобщо облекчение, обаче в интериорния дизайн тенденциите се движат много по-бавно. Когато купуваме мебели или решаваме кой цвят да използваме, решенията ни обикновено са дълго обмисляни – никой не сменя дивана или кухнята си всеки сезон. Избираме и подреждаме своя дом в съответствие с личния си лайфстайл, с представата си за комфорт, с мечтата си за място, което ще направи живота ни по-добър. Това не означава, че тендециите нямат място в интериора – и точно сега, в началото на годината, е времето да погледнем с любопитство към елементите, които ще внесат усещане за актуалност в средата, която ни заобикаля. На пръв поглед странно и противоречиво, но всъщност кризата създава едни от най-изявените тенденции в съвременния дизайн – нарастващата роля на ръчната изработка, устойчивото развитие, рециклирането, стремежът да се произвеждат трайни във времето като качество и естетика продукти.



Големият тренд – New Neutrals и Ultra Violet


Топлите и дълбоки цветове, вдъхновени от скъпоценните камъни – тюркоаз, кехлибар, рубин; кадифето, велурът и кожата, бяха определящи за миналия сезон. В началото на 2018-та махалото на трендовете със сигурно движение се отмести към т.нар. New Neutrals – бледо розово, лавандула, светлосини и пастелно зелени нюанси. Pantone Colors (https://www.pantone.com) - институцията, която има последната дума в определянето на цветния тренд на годината, посочи Ultra Violet като водещ тренд на 2018 г. - прекрасна компания за кадифето, както и за златните и месингови повърхности, които продължават да доминират сред материaлите. Според специалистите виолетовите нюнси се свързват с богатството на въображението, с отключване на творческия потенциал, с мистиката и усещането за лукс в средата, която ни заобикаля. Те се комбинират прекрасно с носталгичното, романтично присъствие на пастелните цветове. Усещането за деликатност, комфорт и мекота никога не е било по-лесно постижимо – това е тренд за всички, които искат домът им да излъчва сигурност и спокойствие за сетивата.



Новият комфорт – изискана небрежност

След шеметния успех на скандинавската концепция за щастие – hygge, отличаваща се спростота, аскетизъм и функционалност, интериорите правят голяма крачка към топлия комфорт – разбиран като топлите пластове дрехи, които обличахме цяла зима. Напластяването – буквално, на тъкани, текстури, меки и приятни за докосване, драперии, наметки и възглавници, дори пискюли и ресни – всичко, което създава уют, е добре дошло и позволено. Комфортът никога не е бил по-космополитен, атрактивен и непретенциозен.



Сбогом, строга геометрия!

Диваните и столовете вече не са толкова геометрични – формите са меки и удобни, вдигнати на крачета, в стила на 50-те и 60-те, със закръглени силуети. Размерите им са по-малки, също както и на мебелите, които ги заобикалят – малки масички, шкафчета, възглавници и табуретки. Чистотата на линеарния дизайн с графични елементи, така обичан от архитектите, е смекчена от кожени тапицерии, ръчно изработени луксозни детайли, корпусните мебели често са тапицирани с плат. Няма проблем домът да изглежда разбъркан и недотам подреден – стига да имаме предвид, че този „небережен” дизайн изглежда добре, когато е резултат от добър вкус (или работата на добър интериорен дизайнер).




Уаби Саби /Wabi Sabi

Всички, които обичат красотата на естествените материали, обживяната атмосфера, усещането за непреходност, най-после могат да въздъхнат с облекчение – Wabi Sabiе тенденцията, която ще направи старите керамични съдове, напуканите дървени повърхности, текстилът от намачкан лен и груба вълна, по-актуални от всякога. Wabi Sabi е нещо повече от тренд – той е цялостна концепция за живота, която идва от Япония и означава да откриваш красотата в неперфектните неща. Принципите на интериорния дизайн тук включват естествени материали, неутрални цветове, груби повърхности. Избираме предмети, които носят следите на времето, автентичност, простота и минимализъм. Внимание – това означава, че трябва да се освободим от всичко излишно. Трендът е много повече от декорация – той е начин на живот, който означава да сме щастливи с малко неща, но такива, които ни свързват с природата и с миналото ни. Цветовата палитра на уаби саби е ограничена в нюансите на бяло, сиво и естествените цветове на дървото, камъка, керамиката.

Обратно на тенденциите към лукс и декоративност, източният тренд всъщност е израз на желание да живеем с по-малко, но съществени неща.



Килимите – не само на пода

Всичко, което покрива пода – текстил или керамика, отдавна има статут на предмет на изкуството – от килимите на дизайнера Ян Кат(https://jan-kath.de), който използва сателитни снимки във висока резолюция и ги превръща в картини от вълна и коприна с перфектен детайл, до тези на Moooi (www.moooi.com), които с абстрактния си рисунък, форма и текстура разбиват правоъгълната представа за килим. През 2018-та интериорите празнуват красотата на килима нестандартно и ефектно, окачвайки ги на стените като картини. Какъвто и стил да е вашият любим килим – от традиционните ориенталски мотиви до модерните геометрични форми или артистични решения, окачен на стената, той ще добави богато усещане за топлина и текстура към интериора (да не забравяме практическата полза – абсорбира звуците и осигурява атмосфера на спокойствие и тишина).



Интериорът като преживяване

Нарастващото усещане за отчуждаване, което носи постоянното общуване с дигиталните устройства, създава ясен стремеж да се обкръжаваме с материи, които могат да бъдет усетени и почувствани, и с предмети, които разбираме как работят. В средата на миналия век дизайнерът Пиер Полин, чиито архиви бяха съживени наскоро от Luis Vuitton, изразява този вечен тренд – честността, съвсем ясно: „Един фотьойл е преди всичко и само за сядане.” Хай-тек футуристичният дизайн, изкуствените фибри, златните кранове днес не са тренд. Вместо това, всеки който иска да покаже, че живее добре, се обкръжава с прости, добре направени, естетически непреходни мебели, обгрижва сетивата си с естествени материи като кожа и дърво, седи върху истински оригинални столове, стъпва върху ръчно изработени килими, наслаждава се на балкона, градината или двора си, на домашната храна и изобщо – на приключенията на сетивата. В играта на тенденциите този копнеж се материализира в огромните кухненски острови и трапезарни маси от дърво, които служат за готвене, за хранене, събиране с приятели, работа, игра. И още – в кухните с отворени рафтове (като Salinas на Патрисия Уркиола за Boffi www.boffi.com), модулите в цвят, графичните циментови плочки на пода, медните лампи и фенерите от опушено стъкло – всичко, което носи уважението към занаятите, ръчната изработка и което ни връща към лукса на докосването.  

 

Вечният тренд - персоналност

                  

Как може да се постигне персоналност в интериора, когато дизайнът е масово производство? Когато известният дизайнер Филип Старк (www.starck.com) обявява краят на тенденциите, той всъщност дава израз на най-важната от тях – тази, която ще определя лицето на индустрията и търсенията на клиентите в следващите години – персонализирането на дизайна. Възможността хората да получават „личен дизайн” на достъпна цена. 3D Print технологиите работят усилено в тази посока. Лимитираните серии на мебели остават за колекционерите, както винаги е било. Колкото до интериора, персонализирането на пространството, в което живеем, е една от най-трайните тенденции. Скритите в стените, невидими шкафове, отстъпват място на етажерки, рафтове и  ниски корпусни мебели в духа на 50-те и 60- те години. Любимите  предмети, книги, колекции, арт творби, дори дрехи или бижута са на показ - един от начините домът да бъде одухотворен и да се превърне в истинско персонално пространство. Тенденцията изисква наистина немалко усилие – да се освободим от нещата, които не са ни нужни, да дисциплинираме света от вещи около себе си и да се отнасяме с любов към тези, които ни изразяват най-добре. Защото само така сигналите, които изпраща дизайнът от панаирите, шоурумите и списанията, могат да бъдат правилно разбрани.