6 тенденции в интериора през 2019-та

6 тенденции в интериора през 2019-та

Интериорният дизайн през 2019–та се обединява около усещането за комфорт и благополучие, казват експертите в индустрията, тренд спотърите и Pinterest.

Звучи като мъгляво новогодишно пожелание, но както написахме и в началото на миналата година,„в интериорния дизайн махалото на тенденциите се премества много по-бавно, a сигналите за промяна се усещат отдалече”. В този смисъл да търсим съвсем нови, изненадващи неща в шоурумите, мебелните изложения, списанията и особено в основния тренд-диктатор напоследък – Pinterest, би било пресилено и необосновано. В същото време няколко тенденции ясно отличават интериорния дизайн през 2019-та – и те далеч не се изразяват само от Living Coral, цветът на института Pantone за годината.





Голямата промяна

2018-та беше годината, в която видяхме в интериора много характерни неща – заместването на скандинавския стил с неговият „Soft Scandy“ вариант, крачка от пастелните цветове към по-наситени нюанси, мраморът беше навсякъде (имаме предвид и стените в дневната), месингът отстъпи пред rose gold, а източният тренд wabi-sabi, появил се като философия на “неперфектната, незавършената и нетрайната красота“ продължи с японското kintsugi – изкуството да се възстановяват счупени порцеланови съдове, залепвайки ги със специална техника.





Тенденцията да се обкръжаваме с приятни, създаващи сетивен комфорт повърхности и да се използват скромни, естествени материали, се оказва устойчива. Не е трудно да открием основанията за това – дизайнът не възниква във вакуум и това, което се случва в интериора, е отражение на контекста, в който живеем. Тъй като твърдо вярвам в силата на средата да влияе върху това, което наричаме най-общо well-being – благополучие (физическо и духовно усещане за добър живот), мястото на дома като център, в който се възстановяваме и се чувстваме пълноценни и щастливи, става все по-значимо. И ако допреди няколко години много хора превръщаха интериора си в място за показ, сега той е много повече лично пространство – за размисъл, за почивка, за изразяване на това, което наистина сме.



Това може да изглежда очевидно и разбиращо се от само себе си, но всъщност е голяма промяна. Тя настъпва бавно, но е все по-видима и осезаема. Защо е важна? Защото е свързана с въпросите, които си задаваме в днешния свят – за това кои сме, какъв е нашият истински образ, какъв е той в социалните медии, каква е отговорността ни пред нас самите и обществото. Изобщо – истината и автентичността никога не са били по-важни. Затова и първата тенденция, която ще виждаме през 2019-та, е



Инстинкт за декорация

Като реакция на наложените отвън мнения – от социалните мрежи, тeлевизионни дизайн шоута, списания - все повече се налага усещането за нарастваща увереност на хората, че могат да обзаведат и декорират интериора си сами. Повече индивидуалност, повече уют, повече персоналност – това ще виждаме през 2019-та в снимките, публикувани в Instagram и Pinterest. Няма съмнение, че тази тенденция е свързана именно с възможността да публикуваш в социалните мрежи декорацията на масата, етажерката, кухнята или която и да е част от дома си. Всеки е арт директор на собствената си медия и разполага с безброй инструменти да я представи – а оттам и себе си, по най-добрия начин. Добре ли е това? - Да, защото раздвижва територията, в която доскоро господари бяха единствено интериорните дизайнери и архитектите. А когато е наистина израз на добър вкус и личен стил, се превръща във вдъхновение. Интересен, забавен, ексцентричен. Логично следва от казаното по-горе – бихме казали, че щастието е вечен тренд. Забавните, ексцентрични интериори са израз на дълбоко личен стил и поглед към света. „Хората искат да са заобиколени от предмети, които ги карат да се усмихват“, казва Робин Блеър Дейвидсън. Тя е най-търсеният инстаграм артист за 2018-та – вижте нейните арт пана със сладкиши и бонбони в byrobynblair и ще разберете защо. Свежи ярки цветове, духовити надписи и усещане за безгрижие – кой не би искал това у дома си?






Всеки път, когато избираме лампа, ваза или мебел с необичаен дизайн, който се свързва директно с усещането за щастие, инвестираме в повече радост и добри вибрации в средата, която ни заобикаля. Биофилия – всичко зелено Green беше голяма тема и през 2018-та (посветихме й тук, в блога, цяла статия). Имало е за какво – не просто тенденция, а цялостно и трайно отношение към живота. Сега го срещаме с ново име – БИОФИЛИЯ!




Говорим не само за живите растения у дома и за връзката ни с природата, но за цвета на материалите и повърхностите. А когато казваме „връзка с природата“, разбираме всичко, което е свързано с инстинкта на човека към гледките навън, звуци на ромоляща вода, зелени стени в интериора, органични материали като дърво и камък. Всичко, което успокоява сетивата!


Стени – орнаменти

Може да ги наречем акценти, тесктурирани или цветни стени – дали са постигнати с тапети (които определено са тенденция в десетките си варианти дори за външни пространства) до бои, рисунки, артистични творби.




Добър бюджетен вариант да се изрази персоналния стил на обитателите, различната стена създава контраст, настроение и често разказва история, превръщат се във фокус на интериора. Затова и много водещи брандове в интериорния дизайн започват от тази година своя отделна линия за тапети – като Moooi Wallpaper например.

Земни цветове

Когато става въпрос за цвят и тенденции през 2019, повечето хора веднага свързват темата с цвета на годината, определен от Pantone – Living Coral. Живият корал всъщност е повече философия, отколкото конкретна покана да си купим мебели или килими в този цвят (и това, разбира се, но не само). Идеята на този избор е да се акцентира върху необходимостта от жизнеутвърждаващ, спокоен цвят, който изразява и всеобщата загриженост за околната среда и живота в океаните.

Що се отнася до интериора, определено земните, топли, естествени нюанси излизат на преден план. На мястото на сивото и монохромните бежови цветове от предишните години (дошло от култа към скандинавската елегантност) идват охра, горчица, теракота, старо злато. Цветове, които извикват различни чувства и емоции – и най-вече, носят усещане за енергия и оптимизъм.




Връщане към познатото

Какво друго е силното присъствие на материи като кадифето, материали като дървото, приборите и сервизите, сякаш излезли от бюфетите на миналото? Всичко това говори за връщане към познатото, към миналото, където ни посреща уют и непринуден комфорт.





Автор: Лидия Манолова

Лидия Манолова е автор и журналист, специализиран в дизайн, архитектура и стил на живот. Бивш интериорен редактор в сп. Bravacasa, който повече от десетилетие отразява новините от международната дизайн сцена. Работи с български архитекти и креативни предприемачи. Живее в София и обича града си.




BLD е строителен инвеститор, специализирал в изграждането на жилищни сгради.  Строителна фирма BLD е сред лидерите в новото строителство в София. Всички недвижими имоти се издават с акт 16, а продажбите на апартаментите им се извършват директно от строителя.