Градски пространства за деца - места за игра и неформални обучения

Градски пространства за деца - места за игра и неформални обучения

Представяме ви някои от водещите тенденции при градските пространства за деца

България е една от държавите, в която децата прекарват най-много време навън и често играят по детските площадки. Стари или нови, в добро или лошо състояние, често еднообразни типови съоръжения, на повечето от тях кипи живот, а техният брой надвишава значително този в други европейски държави.  

В световен мащаб пространствата, предназначени за деца са изключително разнообразни , но всички те са безопасни и приятни пространства, имащи за цел  забавление и социализация, стимулиране на въображението, оригиналността, творчеството и усета за красота на децата.

Напоследък и у нас се срещат интересни, оригинални и красиви пространства за деца. Открояват се няколко концептуални посоки при облагородяването на стари и създаването на нови детски площадки и игрища.

Представяме ви някои от водещите тенденции .


НАРИСУВАНИ ПРИКАЗКИ

Изключително популярни и въздействащи са приказните художествените намеси в  голям мащаб. Все по често се срещат изрисувани училищни фасади или стени в близост до детски площадки. Едромащабни произведения на изкуството създават приказен фон за игра и  често предават символично  философско или морално послание на децата. Тези арт намеси демонстрират нагледно силата на  изкуството да преобразява, облагородява и възпитава.

Рисунка върху фасада на училищен салон

рисунка: 140ideas за Urban Creatures, снимка:  140ideas

 

Рисунка върху трафопост в близост до детска площадка/ 

рисунка: 140ideas за Сдружение Трансформатори, снимка: 140ideas


ЛЕТЯЩИТЕ КЛАСНИ СТАИ

Интересна тенденция по света, а и у нас, е създаването на алтернативни публични пространства за формално и неформално обучение. Това са нестандартни пространства, в които децата същевременно играят, учат, и експериментират. Често те са свързани с импровизирани сцени и детски арт галерии. Важен концептуален елемент е възможността на децата непосредствено да представят на света своите възможности и умения, своите мечти.

ФАКУЛТЕТ ЗА МЕЧТИ към Фондация “ Здраве и социално развитие“/                         

проект: Гергана Тилева и Никола Николов за Сдружение Трансформатори, снимки: Александър Тодоров

OUT-OF-SCHOOL“ в двора на ОУ „Св. Св. Кирил и Методий", гр. Свети Влас /   
проект и снимки: Галина Милкова и Недко Николов от
Think Forward


ВЪЛШЕБНИТЕ КЪЩИ

Все по често по детските площадки се срещат разнообразни импровизирани детски къщи. Между реалността и приказките, тези съоръжения предлагат на децата необикновени вълшебни светове. Съчетание между интересни материали, причудливи форми и интерактивни свойства създават уникална среда и възможности за индивидуално взаимодействие и преживяване.




Стената на приказките в морската градина, Бургас /
Проект: Десислава Стоянова и Мариана Сърбова за студио Мото, снимка: Мариана Сърбова
























АСФАЛТОВИ ИГРИ


Актуални и забавни са детските площадки, приличащи на уголемени детски игри.  Разноцветни елементи и рисунки, стимулират въображението и създават усещането че „игрите“ са навсякъде около нас.  Възпроизвеждането и интерпретирането на различни игри осигурят на децата „поле“ за изява на открито и същевременно облагородяват различни елементи от градската инфраструктура.



Двор към Център за работа с деца от улицата „Св. Константин“ /
Проект и снимка: Сдружение Трансформатори















ПРОСТРАНСТВЕНИ ПРИКЛЮЧЕНИЯ


Все по по-популярни стават различни видове  съоръжения за катерене, лазене и скачане. Появяват се различни алтернативи на класическите катерушки.  Оригинални и интересни конструкции развиват издръжливостта и физическата подготовка на децата. Тези съоръжения стимулират приключенскиядух и създават усещането за преодоляване на препятствия и покоряване на върхове.




















Плаж Сердика Център София/
Проект и снимка ГРИД-АИ



















Въжен мост в морската градина в Бургас/
Снимка: Георги Гаврилов




ТАЙНИТЕ ГРАДИНИ

Едни от най-любимите и вълнуващите детски пространства са тези, които предлагат на децата докосване до природа. Пъстроцветни градини с цветя и билки се налагат като задължителен елемент от дворните пространства на детски градини и училища. Тези красиви пространства предоставят възможност на децата да експериментират с култивирането на растения и същевременно учат децата на  ангажираност, отговорност и грижовност.


Проект „Градска ферма“ на Гергана Тилева, Магдалина Чавдарова и Катерина Монева към творческа работилница „Комунархия“  на Сдружение Трансформатори/

снимка: Гергана Тилева







Био градинка към ОДЗ Елица, Сливен / снимка : ОДЗ Елица



Автор: Гергана Тилева

Първа част на статията можете да прочетете на този линк:

Градски пространства за деца - места за игра и неформални обучения